رژیم های غذایی فراوری شده ممکن است با ایجاد عفونت های مزمن منجر به اختلالاتی مانند دیابت شوند

28آوریل 2021 - به گفته ی محققان موسسه علوم بیومدیکال دانشگاه دولتی جورجیا، رژیم های غذایی فرآوری شده، که فیبر کمی دارند، ممکن است در ابتدا بروز بیماری های عفونی با منشاء مواد غذایی مانند عفونت های E. coli را کاهش دهند، اما ادامه ی مصرف این نوع رژیم غذایی ممکن است سبب شیوع بیماری هایی مانند دیابت شود که مشخصه آنها عفونت مزمن درجه پایین و التهاب است.

در این مطالعه، تغییر رژیم غذایی مبتنی بر غلات به رژیم غذایی بسیار فرآوری شده و پرچرب به سبک غربی، بر عفونت ناشی از پاتوژن Citrobacter rodentium در موش ها بررسی شد. این عفونت شبیه به عفونت اشرشیاکلی (E. coli) در انسان است.

میکروبیوتای روده، یا همان میکروارگانیسم هایی که در روده زندگی می کنند، فواید زیادی از جمله محافظت از میزبان در برابر عفونت ناشی از عوامل بیماری زای باکتریایی، فراهم می کند. این میکروارگانیسم ها تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی به ویژه رژیم غذایی قرار دارند و تا حد زیادی به کربوهیدرات های پیچیده مانند فیبر متکی هستند.

رژیم غذایی به سبک غربی، که حاوی مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، غذاهای پرقند و غذاهای از پیش بسته بندی شده است، فاقد فیبر می باشد، در حالیکه وجود فیبر در رژیم غذایی برای حمایت از میکروبیوتای روده لازم است. اعتقاد بر این است که تغییر در عادات غذایی، به ویژه کمبود فیبر، در افزایش شیوع بیماری های التهابی مزمن مانند بیماری التهابی روده ، سندرم متابولیک و سرطان نقش داشته است.

در این مطالعه، محققان دریافتند که با تغییر رژیم غذایی استاندارد جوندگان (chow) که بر پایه ی غلات است به رژیم غذایی پرچرب و فاقد فیبر کافی به سبک غربی، تعداد باکتری های روده ی این حیوانات به سرعت کاهش می یابد. موش هایی که با رژیم غذایی به سبک غربی تغذیه شدند، اغلب قادر به از بین بردن پاتوژن سیتروباکتر رودنتیوم از روده ی بزرگ خود نبودند و زمانی که آنها دوباره توسط این عامل بیماری زا به چالش کشیده شدند، در معرض ابتلا به عفونت مزمن قرار گرفتند.

محققان نتیجه گیری کردند که رژیم غذایی به سبک غربی تعداد باکتریهای روده را کاهش می دهد و باعث تجاوز میکروبیوتا به بافت روده می شود، که به طور بالقوه بر آمادگی سیستم ایمنی و دفاع بدن در برابر باکتری های بیماریزا تأثیر می گذارد.

دکتر Andrew Gewirtz، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و استاد موسسه علوم بیومدیکال، گفت: ما مشاهده کردیم که تغذیه موش ها با یک رژیم غذایی غربی، به جای غذای استاندارد جوندگان، پویایی عفونت سیتروباکتر را تغییر می دهد، به عبارت دیگر کلونیزاسیون اولیه و التهاب را کاهش می دهد، که جای تعجب داشت. با این حال، موش هایی که با رژیم غربی تغذیه شدند غالبا به عفونت طولانی و پایداری مبتلا شدند که با التهاب درجه پایین و مقاومت به انسولین همراه بود. این مطالعات، پتانسیل تغییر میکروبیوتا و متابولیت های آنها را از طریق رژیم غذایی، که بر طول دوره ی عفونت و نتیجه ی عفونت پس از قرار گرفتن در معرض یک پاتوژن روده تأثیر می گذارد، به تصویر کشید.

دکتر Jun Zou، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و استادیار انستیتوی علوم بیومدیکال دانشگاه ایالتی جورجیا، گفت: ما حدس می زنیم که بازیابی میکروبیوتای روده توسط مواد مغذی که باعث رشد باکتری های مفیدی می شود که دارای قدرت رقابت با عوامل بیماری زا هستند، می تواند وسیله ای برای ارتقاءسطح سلامتی باشد.

یافته های این تحقیق در ژورنال PLOS Pathogens منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210428113818.htm